Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Sammanfattning I denna studie analyseras hur förskolans personal resonerar om att undervisa de yngsta barnen i förskolan. Fokusgruppssamtal har använts
Sammanfattning I denna studie analyseras hur förskolans personal resonerar om att undervisa de yngsta barnen i förskolan. Fokusgruppssamtal har använts
Sammanfattning Syftet med studien var att synliggöra verksamma förskollärares erfarenheter av överlämning från förskola till förskoleklass. Ett antagande var att
Den heterosexuella normen i skolan skapar förväntningar på pojkar, flickor, män och kvinnor. Homo- och bisexualitet uppfattas i stor utsträckning
Detta nummer, Den forskande läraren – med ansvar för yrkets kunskapsbildning, vill fästa uppmärksamheten på nödvändigheten av att lärare i högre grad deltar i sin egen och skolans kunskapsbildning. Ingrid Carlgren medverkar med artikeln Lärarna i kunskapssamhället – flexibla kunskapsarbetare eller professionella yrkesutövare?. Annika Lilja med: Hur man blir en forskande lärare – en personlig betraktelse. Eva Johansson med Dagens förskolebarn – morgondagens världsmedborgare och Ference Marton med artikeln Lärarkompetensens osynliga grund.