Vad kan den som kan? – (ämnes)kunnande som centralt forskningsobjekt i ämnesdidaktisk forskning
Sammanfattning I artikeln argumenteras för att kunskaper om kunnanden är en viktig aspekt av lärares professionella kunskapsbas och att utvecklingen
Sammanfattning I artikeln argumenteras för att kunskaper om kunnanden är en viktig aspekt av lärares professionella kunskapsbas och att utvecklingen
Det är med ett visst vemod jag tar itu med att skriva min sista redaktionella kommentar i ForskUL – men
Praktiknära didaktisk forskning tar ofta sin utgångspunkt i någon formulering i styrdokumenten som innebär att lärarna i sin undervisning inte
Det här numret innehåller tre artiklar som visar på bredden av forskningsfrågor inom den praktiknära forskningen om undervisning och lärande
I år är det fem år sedan ForskUL omvandlades från att vara en tidskrift som handlade om forskning av relevans
Det talas sällan om alla de många spännande och komplicerade frågor som lärare och elever arbetar med varje dag. I
Efter att i många år ha levt i skuggan av lärandebegreppet har undervisningen de senaste åren kommit alltmer i fokus,
Det finns många tecken på att intresset för den praktiknära forskningen om undervisning och lärande växer. Under hösten fördelar Skolforskningsinstitutet
Så kommer här äntligen ett nytt nummer av ForskUL med fyra artiklar om undervisning och lärande som vi hoppas ska
Från och med det här numret av ForskUL tar jag över stafettpinnen som redaktör efter Solweig Eklund. Solweig ledde utvecklingen