Forskning om undervisning och lärande ges ut i syfte att
lyfta fram forskning som byggs
med och för lärare

Vad är det som gör skillnad? - vad undervisningen måste göra synligt och vad eleverna måste lära sig för att förstå begreppet materia

av A Vikström

Svårigheter med att förstå begreppet materia kan vara en orsak till många elevers problem med att förklara naturvetenskapliga fenomen och processer. Elever kan uppleva det svårt att förstå hur ämnen, som de kan studera med blotta ögat på makronivå, är uppbyggda och fungerar på mikronivå. Anna Vikström visar i sin studie hur lärare kan använda variation i undervisningen på ett medvetet sätt. Genom att kontrastera begreppen materia och energi, visa på samband mellan makroskopisk och mikroskopisk nivå och att fästa uppmärksamhet på tomrummet mellan partiklarna, kan läraren skapa variationsmönster som underlättar elevernas förståelse.

Sammanfattning

Materiabegreppet, särskilt dess partikelnatur, är ett nyckelbegrepp i naturvetenskaplig undervisning och av central betydelse för att förstå många naturvetenskapliga fenomen. Inom ramen för tre Learning studies inom tre olika naturvetenskapliga områden utforskades begreppet i syfte att finna ut vad eleverna måste lära sig för att förstå ett fenomen på ett specifikt sätt. Med variationsteori som guidande princip planerades och genomfördes lektioner som videofilmades. Elevernas lärande analyserades med hjälp av för- och eftertest. Detta gjorde det möjligt att studera relationen mellan undervisning och lärande och att finna ut vad som gjorde skillnad. Resultatet visade på ett antal kritiska aspekter för begreppet materia som när de lyftes fram i undervisningen hjälpte eleverna att beskriva och förklara ett naturvetenskapligt fenomen på ett nytt sätt.

Nyckelord: materiabegreppet, naturvetenskaplig undervisning, Learning study, variationsteori.

What makes the difference? What must be made visible when teaching and what students have to learn in order to understand the concept of matter.

Abstract

The concept of matter, especially it's particulate character, is acknowledged as a key concept in learning science. Within the framework of three learning studies, concerning three different science areas, the concept was explored with the aim of finding out what the students have to learn in order to understand a phenomenon in a specific way. With variation theory as a guiding principle lessons were planned, conducted and video recorded. The students' learning was analyzed by pre- and post-tests. By this it was possible to study the relationship between teaching and learning and to find out what made the difference. The result points out a number of critical aspects which, when focused in the lessons, helped the students to describe and explain a scientific phenomenon in a new way.

Key words: The concept of matter, science education, learning study, variation theory.

Corresponding author: Anna Vikström, Senior Lecturer, Department of Arts, Communication and Education. Luleå University of Technology, Sweden, anna.m.vikstrom@ltu.se

(Publicerad 19 juni, 2015)

Artikeln som pdf

Anna Vikström är universitetslektor i lärande med inriktning mot naturvetenskap vid Luleå tekniska universitet. Hon är verksam som utbildningsledare och lärare på lärarutbildningen och arbetar med praktiknära forskning, med fokus på naturvetenskaplig undervisning och lärande.
anna.m.vikstrom@ltu.se

Nummer 15

Utskrift från http://www.forskul.se