Forskning om undervisning och lärande ges ut i syfte att
lyfta fram forskning som byggs
med och för lärare

”Inte ett öga torrt” - en studie rörande ämnesdidaktiska val i teaterundervisning

av P Ahlstrand

Ämnet teater är i Sverige ett konstnärligt ämne på gymnasienivå. Vad som är specifikt för ämnet och vad som bidrar till utvecklingen av olika förmågor är inte så beforskat. Lärare kan ha svårigheter när det kommer till att formulera sig kring kunskaper och kriterier för exempelvis återkoppling och bedömning av gestaltande förmågor. Pernilla Ahlstrand visar i sin studie hur en praktisk, kroppslig och tyst förmåga kan visualiseras och artikuleras. I sin studie har hon bland annat stannat upp undervisningen och omedelbart reflekterat, med lärare och elever, i situationen då känslor och kroppsliga förnimmelser, som kan vara svåra att återskapa i efterhand, har kunnat hanteras. Resultaten kan bidra till kunskap om hur kunskapsinnehållet i ämnet teater kan utvecklas.

Sammanfattning

I artikeln lyfts resultat från ett pågående arbete fram, där en ny metod prövas. Syftet är att visa hur studier av lärarens didaktiska val kan bidra med kunskap om hur ett kroppsligt kunnande inom skolämnet teater på gymnasienivå utvecklas. Metoden om används är ett exempel på hur man kan studera lärarens didaktiska val och därigenom utveckla kunskap om innehållsliga aspekter av ämnet. Resultatet från studien, där interaktionsanalys har använts, pekar på hur lärares professionella omdöme delvis är inbegripet som del av en praxis. De slutsatser som dras avser att visa hur kunskap i ett estetiskt ämne kan visualiseras och artikuleras. Artikeln syftar till att problematisera och diskutera hur man kan prata om och i undervisningen hantera utvecklandet av ämnesspecifika förmågor.

Nyckelord: teater på gymnasiet, kroppslig kunskap, förmågor, interaktionsanalys.

"Not an eye dry" - a study concerning the didactic choices in theatre education

Abstract

The article highlights the results of an on going project, where a new method is applied. The purpose is to show how a study of the teacher's didactic choices can contribute to an understanding on how bodily knowledge in theatre studies at secondary school level is being developed. The method used is an example of how one can study the teacher's didactic choices and thereby through this develop knowledge of the content-related aspects of the subject. The result of the study, where interaction analysis has been used, points to the teacher's professional judgment, as something, which is to some extent included into the teacher’s classroom practice. The conclusions drawn are intended to show how knowledge in an aesthetic subject can be visualized and articulated. The article aims to debate and discuss how one can talk about and manage the development of subject-specific abilities in teaching.

Key words: theatre at upper secondary school, bodily knowledge, capabilities, interaction analyses

Corresponding author: Pernilla Ahlstrand, Ph. dr Educational Science, theatre teacher working with school development projects, Holavedsgymnasiet, Tranås, Sweden, paa@ho.tranas.se

(Publicerad 19 juni, 2015)

Artikeln som pdf

Pernilla Ahlstrand är teaterlärare och arbetar som lektor inom gymnasieskolan med skolutvecklingsuppdrag. Hon disputerade 2014 inom utbildningsvetenskap med inriktning mot praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
paa@ho.tranas.se

Nummer 15

Utskrift från http://www.forskul.se